راهکارهای افزایش فشار آب ساختمان

ایستاپلیمر / بلاگ / راهکارهای افزایش فشار آب ساختمان
افزایش فشار آب ساختمان

یکی از مشکلات عمده‌ای که اکثر مردم با آن روبه‌رو هستند، کم بودن فشار آب داخل ساختمان است.‌ در ساختمان‌های چند طبقه و آپارتمان‌ها این مشکل خیلی جدی است. به همین‌ منظور باید به دنبال راهکارهایی جهت افزایش فشار آب ساختمان باشیم. از این‌رو ما در این مقاله سعی کرده‌ایم راهکارهایی را به شما جهت افزایش فشار آب داخل ساختمان‌ها ارائه دهیم. بنابراین اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این مورد هستید، مطالبی را که بیان می‌شود تا پایان دنبال نمایید.

منظور از فشار آب چیست؟

در ابتدا قبل از آن‌که به‌ راهکارهای افزایش فشار آب داخل ساختمان اشاره شود لازم است توضیحاتی در مورد فشار آب و مفهوم آن داده شود. منظور از فشار آب نيرويي است که باعث بیرون ریختن آب از داخل لوله‌ها و شیر آب می‌شود. به این معنا که هر چقدر فشار آب درون لوله بیشتر باشد، آب بیشتری خارج می‌شود. فشار آب را از طریق واحد بار، اندازه‌گیری می‌کنند و هر بار تقریبا 10 متر مکعب آب را بالا می‌کشد.

عوامل اصلی کاهش فشار آب ساختمان

فشار آب

عوامل زیادی می‌تواند باعث کاهش فشار آب ساختمان شود. در دامه به برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر کاهش فشار آب داخل ساختمان‌ها اشاره شده است:

  • کوچک بودن قطر لوله‌های به کار رفته در مسیر اصلی آب ورودی به ساختمان
  • مصرف زیاد آب در ساعاتی خاص از شبانه روز
  • زیاد بودن تعداد و نوع اتصالات در مسیر لوله‌کشی
  • طولانی بودن مسیر لوله‌ها تا منبع اصلی تغذیه آب
  • زنگ زدگی و خوردگی لوله‌ها

راهکارهایی جهت افزایش فشار آب ساختمان

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، راهکارهای زیادی به منظور افزایش فشار آب داخل ساختمان‌ها وجود دارد. در بخش زیر به برخی از این راهکارها اشاره‌‌ای کوتاه داشته‌ایم که عبارتند از:

کنترل فیلتر و صافی شیر آب

یکی از علت‌هایی که باعث کاهش فشار آب خروجی می‌شود. گرفتگی فیلتر و صافی شیر آب است. از اين‌رو همواره باید صافی‌های شیر آب چک شود تا اگر رسوبات و املاح آب جلوی آن‌ها را گرفته باشد، تمیز شوند. برای این کار باید تمامی شیرها را باز کرده و داخل آن‌ها را از هر گونه ناخالصی و املاح تمیز و پاک کرد.

کنترل پکیج و آبگرمکن

یکی دیگر از عواملی که ممکن است باعث افت فشار آب ساختمان‌ها شود، وجود مشکل در پکیج یا آبگرم‌کن است. بنابراین در صورت افت فشار در آب گرم، علت آن را باید در این دو مورد جستجو کرد. برای این کار شیر خروجی ابگرمن یا پکیج را تا آخر باز کرده تا اطمینان حاصل شود هیچ گونه نشتی وجود ندارد. اگر افت فشار به صورت همیشگی باشد می‌تواند ناشی از وجود رسوبات در داخل لوله‌ها یا کویل آبگرمکن و همچنین پکيج باشد. به همین‌ منظور باید سیستم پکیج یا آبگرم‌کن هر چند وقت یکبار توسط تعمیرکار سرویس شود تا مشکلات پیش رو برای افزایش فشار آب ساختمان حل شود.

کنترل نشتی یا سوراخی لوله‌ها

در ساختمان‌هایی که لوله‌های آن‌ها در بیرون ساختمان قرار دارند احتمال نشتی یا سوراخ شدن لوله‌ها بیشتر است.‌ بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی لوله‌ها بهتر است آن‌ها را با عایق‌هایی پوشاند زیرا در صورت یخ زدگی، لوله‌ها می‌ترکند و باعث به وجود آمدن نشتی، سوراخی و در نتیجه کاهش فشار آب می‌شود.

نصب پمپ

نصب پمپ آب

یکی از راه‌های افزایش فشار آب ساختمان، استفاده از پمپ است. نصب پمپ یکی از اساسی‌ترین و در عین حال بهترین راهکار پیشنهادی جهت افزایش فشار آب محسوب می‌شود. با نصب پمپ، مقدار فشار آب به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. از پمپ بیشتر برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه استفاده می‌شود. پمپ دستگاهی است که با قرار دادن آن بر روی کنتور، فشار آب برای رفتن به طبقات بالا بیشتر می‌شود.

افزایش قطر لوله‌های اصلی و شاه لوله‌ها

استفاده از لوله‌های با قطر زیاد برای لوله‌های اصلی و شاه لوله‌ها در افزایش فشار آب ورودی ساختمان بسیار تأثیرگذار است. زیرا اگر لوله‌های اصلی دارای قطر کم باشند با تشکیل کوچک‌ترین رسوب در داخل آن‌ها، مسیر خروجی آب خیلی باریک می‌شود و همین‌ امر باعث کاهش فشار آب می‌شود. برای تعویض لوله‌ها اصلا نیازی به لوله‌کشی مجدد نیست و فقط لوله‌های اصلی و شاه لوله‌ها تعویض می‌شوند.

سایر راهکارهای مؤثر و پیشنهادی برای افزایش فشار آب

راهکارهای افزایش فشار اب

همان طور که گفته شد برای افزایش فشار آب ساختمان راه‌های زیادی وجود دارد.‌ در قسمت فوق به برخی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره شد. در این بخش نیز برخی دیگر از این راهکارها به صورت فهرست‌وار معرفی می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • استفاده از مخازن ذخیره‌سازی آب در بالای ساختمان
  • استفاده از مینی پمپ‌ها در واحدهای ساختمانی کوچک
  • استفاده از شیرهای افزایش فشار (این شیرها لوله‌های نازکی دارند که آب را ابتدا درون خود محبوس می‌کنند سپس با فشار به بیرون‌ می‌فرستند.)
  • نصب تصویه کننده آب بر روی شیرها
  • باز کردن‌ شیر اصلی ساختمان یا فلکه کنتور تا آخر

جمع‌بندی

کاهش فشار آب ساختمان از جمله مشکلاتی است که همواره به خصوص در فصول گرم سال، پیش می‌آید.‌ در ساختمان‌های چند طبقه و آپارتمان‌ها این مشکل کاملا مشهود است و باعث ایجاد اختلال در زندگی افراد می‌شود. بنابراین باید در جهت رفع آن اقداماتی اساسی صورت بگیرد. به همین منظور برای افزایش فشار آب ساختمان یک سری راهکارها و روش‌های کنترلی پیشنهاد شده است که در این مقاله ما به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم. یکی از کمک کننده‌ترین روش‌ها برای افزایش فشار آب در ساختمان‌ها نصب مخزن آب مناسب است. عزیزان باید این نکته را در نظر داشته باشند که برای رفع مشکل کاهش فشار آب، ابتدا باید عوامل مؤثر در کاهش فشار را شناسایی کرده سپس در جهت رفع آن عامل اقدام نمایند. در صورتی که تمایل به خرید انواع مخزن را دارید می‌توانید با شماره‌های 02144787934 و 02144787935 در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دسته‌ها

آخرین مطالب